09120597083 - 09001147454
Info@fusiongenset.com

برنامه سرویس، نگهداری و تعمیر دیزل ژنراتور

فهرست مطالب
برنامه سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور فیوژن پاور ژنراتور
سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور، کار ساده و راحتی به حساب نمی‌آید! برای دنبال کردن این پروسه، شما باید برنامه سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور را در اختیار داشته باشید. این برنامه به گونه ای طراحی شده تا همه مراحل مورد نیاز برای سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور را در اختیار شما بگذارد. می‌توان این برنامه را به عنوان یک چک لیست نگهداری دیزل ژنراتور معرفی نمود. با دنبال کردن دستورالعمل نگهداری دیزل ژنراتور، شما می‌توانید طول عمر این وسیله را تا حد قابل توجهی بالا ببرید. امروز ما قصد داریم تا پروسه نگهداری و تعمیرات دیزل ژنراتور را بررسی کنیم. پس با ما همراه شوید.

در ضمن جهت خرید و استعلام قیمت دیزل ژنراتور می توانید قبل از خرید با مشاوران ما تماس بگیرید و یک مشاوره رایگان قبل از خرید داشته باشید.

سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور
برنامه سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

سرویس یا نگهداری از دیزل ژنراتور به چه معنا است؟

قبل از پرداختن به فرم چک لیست تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور، بیایید چیستی این روند را مورد بررسی قرار دهیم. عملکرد یک دیزل ژنراتور، به متغیر های زیادی وابسته است. هر کدام از این متغیر ها به نحوی خاص روی کار کرد ژنراتور های مختلف تاثیر می‌گذارند. نگهداری از دیزل ژنراتور به پروسه ای گفته می‌شود که طی آن شما اجزای مختلف این وسیله را مورد بررسی قرار می‌دهید و مطمئن می‌شوید که همه آنها به درستی کار می‌کنند.

در نظر داشته باشید که دستورالعمل نگهداری دیزل ژنراتور به گونه ای طراحی شده تا در فواصل زمانی مشخص، اجزای مختلف این دستگاه را مورد بررسی قرار دهد. چک لیست هایی که در ادامه ما آن را به شما معرفی می‌کنیم، فقط برای بررسی سرفصل های کلیدی به کار می‌روند. برای تدوین یک برنامه اختصاصی، شما باید شرایط دستگاه خود را نیز مورد بررسی قرار دهید.

شرکت های سازنده در دفترچه راهنمای موجود در بسته بندی دستگاه، اطلاعات جامع و کافی در این زمینه ارائه می‌کنند. با مد نظر قرار دادن آن موارد، شما می‌توانید یک چک لیست اختصاصی و حرفه ای را تدوین نمایید که به شما کمک می‌کند تا پروسه بازرسی را در بهترین حالت ممکن طی کنید.

ضرورت سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

البته که تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور، مسئله ای مهم به حساب می‌آید. فرقی ندارد که شما در حال کار روی یک واحد صنعتی هستید یا اینکه این ژنراتورها را برای پروژه های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌دهید؛ در هر حال سرویس و نگهداری اصولی مسئله ای مهم به حساب می‌آید. با سرویس اصولی و به موقع، شما می‌توانید احتمال خرابی و آسیب دیدن دستگاه را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. در نظر داشته باشید که این مسئله روی طول عمر ژنراتور به صورت مستقیم تاثیر گذاشته و به این دستگاه اجازه می‌دهد تا در شرایط ایده آل فعالیت داشته باشد. پس سرویس، نگهداری و تست عملکرد ژنراتور مسئله ای مهم به حساب آمده و فعالیت های مختلف را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نیروهای متخصص سرویس دیزل ژنراتور فیوژن
نگهداری و تعمیرات دیزل ژنراتور

اصول بازرسی یک دیزل ژنراتور

تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور، یک سری اصول اولیه دارد. این اصول به شما اجازه می‌دهند تا احتمال خطا را پایین بیاورید. در لیست زیر، شما می‌توانید مهم ترین اصول بازرسی دیزل ژنراتور به صورت دوره ای را به صورت دقیق مشاهده کنید.

  • بازرسی بصری: طی این پروسه، شما شاخص های خاصی همچون کمبود هوا، تشخیص آب، سطح روغن و سطح سوخت را بررسی می‌نمایید.
  • تست بار: طی این پروسه، شما با استفاده از دستگاه های مخصوص، بار خارجی را مورد بررسی قرار می‌دهید و مطمئن می‌شوید که در سطح مطلوب است.
  • تست عملکرد: این مرحله اهمیت زیادی دارد چرا که می‌تواند نشان دهنده سلامت اجزای داخلی موجود در یک ژنراتور باشد. این مرحله را باید در شرایط مختلفی انجام داد.
  • تست سیالات: در یک دستگاه، از سیالات مختلفی استفاده می‌شود. روغن، مایع خنک کننده و سوخت از جمله آنها به حساب می‌آیند. با تست این موارد، شما می‌توانید به بازدهی مطلوبی برسید.

دستورالعمل تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور

با پشت سر گذاشتن مباحث مقدماتی، ما بالاخره می‌توانیم به سراغ دستورالعمل سرویس، تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور برویم. به صورت کلی، این دستورالعمل از یک سری مراحل ویژه تشکیل شده است. در اولین مرحله، شما باید کنترل های لازم را اعمال کنید. قبل از روشن کردن دستگاه، موارد گفته شده در قسمت های قبل را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه چیز سر جای خود است. اگر سطح سیالات دیزل ژنراتور کاهش پیدا کرده بود، باید آن را در حالت استاندارد قرار دهید.

پس از آن، بسته به شرایط دستگاه، شما باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. اگر هدف شما سرویس دوره ای می‌باشد، باید دیزلژنراتور را خاموش کنید و سطح سیالات و قطعات مصرفی آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر هدف شما تعمیر این دستگاه است، باید قسمت خراب را به صورت دقیق علامت گذاری نمایید و پروسه تعمیر را شروع کنید. پس هدف شما از دنبال کردن این دستورالعمل، مراحل مورد نیاز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نمایندگی دیزل ژنراتور-فیوژن پاور ژنراتور
چک لیست سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

چک لیست تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور

چک لیست سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور را باید جدی بگیرید! این ابزار به گونه ای طراحی شده تا اجزای مختلف دستگاه و سطح سلامتی آنها را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهد. در لیست زیر، شما می‌توانید چک لیست روزانه را ببینید.

  1. بازدید از دیزل ژنراتور و مطمئن شدن از عدم وجود لرزش غیر عادی
  2. بازدید سیستم خنک کننده و سیم پیچ دیزل ژنراتور
  3. بازدید سیستم خنک کننده و موتور دستگاه
  4. بازدید درجه حرارت آب رادیاتور و بررسی اندازه آن
  5. بررسی درجه حرارت اگزوز و مشاهده اندازه آن
  6. بررسی ولتاژ خروجی
  7. بررسی جریان تحریک ژنراتور
  8. بررسی توان اکتیو ژنراتور
  9. بررسی فرکانس دستگاه
  10. بررسی ضریب قدرت
  11. بررسی دمپر جلوی رادیاتور آن

البته که چک لیست جهت سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور فقط به دوره زمانی روزانه محدود نمی‌شود! یک سری از موارد را باید به صورت هفتگی بررسی نمود. در لیست زیر، این موارد ذکر شده‌اند.

  1. بررسی روغن موتور ژنراتور و تست کیفیت آن
  2. بررسی آب رادیاتور و اتصالات مربوط به آن
  3. بررسی مخزن گازوئیل و تست کردن نشتی در آن
  4. بررسی موتور و اطمینان حاصل کردن از عدم نشتی روغن در آن
  5. تمیز کردن سطوح دستگاه
  6. بازدید قطعات مختلف آن
  7. بررسی پمپ روغن موتور
  8. بررسی وضعیت باتری

سومین چک لیست برای تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور به موارد ماهیانه اشاره دارد. این موارد را حداقل ماهیانه یک بار باید دنبال نمود.

  1. اندازه گیری سطح مقاومت سیم پیچ استاتور
  2. بررسی اتصالات الکتریکی دستگاه
  3. بررسی محل اتصال کابل به اجزای دستگاه
  4. بررسی تغییر رنگ، ترک خوردگی و شکستگی در اجزای الکتریکی
  5. بررسی یاتاقان ها و گریس کاری آنها
  6. بررسی فونداسیون آن
  7. بررسی فیلتر ها و روغن ها و تعویض آنها در صورت نیاز
متخصص دیزل ژنراتور - فیوژن پاور ژنراتور
عیب یابی اجزای موجود در یک دیزل ژنراتور

هزینه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور چقدر است؟

متاسفانه در حال حاضر امکان مشخص کردن هزینه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور به صورت عمومی وجود ندارد. بیش از چند ده فاکتور مختلف هستند که هزینه های مورد نیاز کاربران برای تعمیر دیزل ژنراتورهای موجود در بازار ایران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. مخصوصا اگر به جای سرویس دوره ای شما به خدمات تعمیر نیاز داشته باشید، هزینه های پرداختی تا حد قابل توجهی بالا می‌روند.

از جمله متغیر های کلیدی موثر روی هزینه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور، می‌توان به مواردی همچون نوع خرابی، نوع دستگاه، پیچیدگی پروسه سرویس و شرکت های فعال در این زمینه اشاره نمود. اگر شما خدمات تیم ها و شرکت های سوم شخص را برای عیب یابی دیزل ژنراتور های خود مورد استفاده قرار دهید، باید هزینه بالایی را نیز پرداخت کنید. در ضمن، هزینه تعمیر دستگاه همواره تحت تاثیر شرایط دستگاه قرار می‌گیرد. با استفاده از چک لیست های معرفی شده، شما می‌توانید احتمال خرابی و آسیب دیدن این وسیله را کاهش دهید.

شرایط نگهداری دیزل ژنراتور چگونه است؟

شرایط نگهداری دیزل ژنراتور از جمله دیگر مباحث مهمی به حساب می‌آید که روی عملکرد این دستگاه تاثیر می‌گذارد. ژنراتورهای دیزلی باید در اتاقی مجهز به سیستم های تهویه قرار گیرند. شما باید جریان هوای آزاد را برای این دستگاه فراهم کنید تا عملکردش با مشکل مواجه نشود.

اگر شما دستگاه را در هوای باز قرار داده اید، باید یک سایه بان را برای آن نصب کنید. وجود سایه بان به آن کمک می‌کند تا خنک شود. کاهش دمای دستگاه، احتمال خرابی و آسیب دیدن را پایین می‌آورد. جدا از همه این موارد، برای کسب بازدهی مطلوب در این پروسه شما باید از خدمات تکنسین های حرفه ای برای بررسی وضعیت و سرویس این کالا استفاده کنید.

دوره تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور

مسئله مهمی که در این زمینه شما باید آن را مد نظر خود قرار دهید به دوره تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور اشاره دارد. شما باید در فواصل زمانی معین نسبت به تعمیر یا سرویس اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که یک سری از موارد موجود در دستگاه، باید به صورت روزانه بررسی شوند. این مسائل در دوره های روزانه مورد بررسی قرار گرفته و مد نظر داشتن آنها، مزایای زیادی را در اختیار شما می‌گذارد.

برخی از سرفصل های موجود در برنامه سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور، خیلی حیاتی و کلیدی هستند. شما نیازی به بررسی روزانه آنها ندارید! اگر هفته ای یک بار هم مورد بررسی قرار گیرند، مشکلی ایجاد نمی‌شود. این موارد در دسته هفتگی قرار می‌گیرند. یعنی شما حداقل هفته ای یک بار باید آنها را بررسی کنید.

سومین دسته بندی از انواع دوره سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور به دوره های ماهیانه اشاره دارد. برخی از قطعات و اجزای موجود در دیزل ژنراتور، تا یک ماه به درستی کار کرده و به بازرسی نیاز ندارند. حتی اگر ماهیانه یک بار هم شما آنها را بررسی کنید، با مشکل یا چالشی مواجه نمی‌شوید.

 

بهترین دوره آموزش تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور چه ویژگی هایی دارد؟

در نهایت، اگر شما هم به تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور علاقه دارید، حتما باید از بهترین دوره های آموزشی مطرح شده در این زمینه استفاده کنید. کیفیت دوره های آموزشی مخصوص کار با دیزل ژنراتور، روی مباحث آموخته شده شما موثر خواهد بود. در نظر داشته باشید که امروزه شرکت های زیادی در زمینه طراحی دوره سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور فعالیت نموده و هر کدام از این مراکز، دوره های خود را تحت یک سری سرفصل های خاص طراحی می‌نمایند.

قطعا نمی‌توان یک مرکز را به عنوان بهترین مجموعه فعال در زمینه آموزش تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور معرفی نمود. همه تیم های فعال در این زمینه، یک سری مزایا و معایب خاص را در خود جای داده‌اند. در عوض، شما می‌توانید به ویژگی این مراکز و پلتفرم ها توجه داشته باشید. این مراکز به گونه ای طراحی شده‌اند تا پروسه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور را در بهترین حالت ممکن به شما نمایش دهند.

مشخصات فنی دیزل ژنراتور
دوره سرویس و نگهداری دستگاه

کلام آخر

در این مطلب، از سایت فیوژن پاور ژنراتور ما پروسه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که گفته شد، استفاده از چک لیست نگهداری دیزل ژنراتور، مسئله ای مهم به حساب آمده و روند انجام فعالیت های مختلف را تحت تاثیر می‌گذارد. با استفاده از بهترین چک لیست های مطرح شده در این زمینه، شما نه تنها به بازدهی مطلوبی می‌رسید، بلکه احتمال خطا هنگام بررسی و چک کردن دستگاه را نیز کاهش می‌دهید. در نظر داشته باشید که چک لیست می‌تواند روزانه، هفتگی، ماهیانه یا سالیانه باشد!

اگر شما هم به تعمیر دیزل ژنراتور علاقه مند هستید، الزاما باید در بهترین انواع دوره سرویس و نگهداری شرکت کنید. استفاده از بهترین دوره نگهداری و تعمیرات دیزل ژنراتور به شما اجازه می‌دهد تا مهارت های کافی برای ورود به بازار کار را کسب نمایید. البته که این مهارت ها به راحتی کسب نمی‌شوند و به تمرین و تجربه زیادی نیاز خواهند داشت. در ضمن، این مسئله را نیز به خاطر داشته باشید که چک لیست باید بر اساس مدل دستگاه و طول عمر آن تدوین شود. بهتر است دفترچه راهنمای تولیدی را مورد بررسی قرار دهید تا اطلاعات کافی در این زمینه در اختیارتان قرار گیرد.

اگر کنجکاوید که بدانید اجزای اصلی تشکیل دهنده دیزل ژنراتور چیست، می توانید مقاله اجزای دیزل ژنراتور را مطالعه کنید.

Email
LinkedIn
Twitter

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماتماس با ما