09120597083 - 09001147454
Info@fusiongenset.com

اجزای دیزل ژنراتور و ساختار تشکیل دهنده آن

فهرست مطالب
اجزای-ژنراتور-دیزلی-فیوژن-پاور-ژنراتور

ساختار دیزل ژنراتور شامل چیست

در عصری که دردسترس‌بودن برق در هر ساعت و بدون هیچ وقفه‌ای بسیار مهم است، ژنراتورها به‌عنوان یک دستگاه قابل‌اعتماد در تأمین برق اضطراری ظاهر شده‌اند. این دستگاه در هنگام قطعی برق یا در مناطق دورافتاده، نجات‌بخش هست؛ اما آیا تابه‌حال به اجزای دیزل ژنراتور فکر کرده‌اید؟ به این که چه قطعاتی باعث می‌شود این دستگاه شروع به کار کند؟ ما در این مقاله، به سؤال دیزل ژنراتور شامل چیست جواب می‌دهیم و تک‌تک اجزای آن را بررسی کرده و به شما توضیح می‌دهیم.

در ضمن جهت خرید و استعلام قیمت دیزل ژنراتور می توانید قبل از خرید با مشاوران فیوژن پاور ژنراتور تماس بگیرید و یک مشاوره رایگان قبل از خرید داشته باشید.

اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور

ژنراتورهای دیزلی، دستگاه پیچیده‌ای هستند که از چندین سیستم اصلی و قطعات زیادی تشکیل شده‌‌اند. هر کدام از این قطعات، نقش حیاتی در عملکرد دستگاه ایفا می‌کنند. اجزای دیزل ژنراتور شامل این قطعات است:

  1. موتور
  2. دینام
  3. سیستم سوخت‌رسانی
  4. تنظیم‌کننده ولتاژ یا رگولاتور
  5. سیستم‌های خنک‌کننده و اگزوز ژنراتور
  6. سیستم روغن‌کاری
  7. شارژر باتری سوئیچینگ
  8. کنترل پنل

حال هر کدام از موارد را، با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

اجزای-دیزل-ژنراتور-فیوژن-پاور-ژنراتور
هر یک از این اجزا، نقش مهمی در عملکرد ژنراتور دارد.

پیشنهاد مطالعه: دیزل ژنراتور چیست

موتور، از مهمترین اجزای دیزل ژنراتور

مانند هر وسیله دیگری، موتور قلب دستگاه است. اولین و مهم‌ترین قسمت از ساختار دیزل ژنراتور، انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت را از طریق احتراق، به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. این احتراق در سیلندر رخ می‌دهد و انرژی حاصل از احتراق، باعث حرکت پیستون‌ها شده و موتور شروع به کار می‌کند. اندازه و ظرفیت موتور، با توان خروجی ژنراتور رابطه مستقیم دارد. موتورهای بزرگ‌تر، انرژی مکانیکی بیشتری تولید می‌کنند. سرعت موتور که برحسب دور در دقیقه (RPM) اندازه‌گیری می‌شود، بر فرکانس خروجی ژنراتور تأثیر می‌گذارد. اکثر ژنراتورها برای کار با سرعت استاندارد 1500 یا 1800 RPM طراحی شده‌اند که به ترتیب با فرکانس خروجی 50 هرتز یا 60 هرتز، مطابقت دارد.

دینام (آلترناتور)، از دیگر اجزای ژنراتور دیزلی

دینام که به‌عنوان “سر دیزل ژنراتور” نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از اجزای دیزل ژنراتور است. این قطعه انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور را، به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این عمل بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی انجام می‌شود، به‌طوری‌که در اثر حرکت موتور یک میدان مغناطیسی ایجاد شده و جریان الکتریکی را در سیم‌پیچ دینام، القا می‌کند. دینام دو بخش اصلی دارد: روتور و استاتور. روتور برای ایجاد میدان مغناطیسی دوار، دوران می‌کند و به میل‌لنگ موتور متصل است. استاتور، ثابت است و روتور را احاطه می‌کند. این قطعه، از سیم‌پیچ‌های رسانا بر روی یک هسته آلومینیومی یا آهنی تشکیل شده است که انرژی مغناطیسی را، به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند. روتور باعث ایجاد اختلاف ولتاژ در سیم‌پیچ‌های استاتور شده و این امر، منجر به ایجاد میدان مغناطیسی می‌گردد. در آخر، یک جریان متناوب (AC) در خروجی ژنراتور ظاهر می‌شود.

 کیفیت این قطعه از اجزای ژنراتور دیزلی، بر عملکرد دستگاه تأثیر می‌گذارد. همچنین بر تنظیم ولتاژ و فرکانس برق تولیدی نیز، اثرگذار است؛ زیرا به‌صورت خودکار فرکانس و ولتاژ را تنظیم می‌کند تا برق تولید شده به‌درستی به بار، تحویل داده شود.

اجزای-دیزل-ژنراتورها-فیوژن-پاور-ژنراتور
انواع دینام‌های موجود برای ژنراتورهای دیزلی

سیستم سوخت‌رسانی در ساختار دیزل ژنراتور

سیستم سوخت‌رسانی سومین قطعه از اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور، است. این سیستم اجزای مختلفی مانند مخزن سوخت، پمپ‌بنزین، فیلتر سوخت و انژکتور در ساختار خود دارد. در مخزن سوخت، سوخت دیزل ذخیره می‌شود. این مخزن طوری طراحی شده است که سوخت کافی برای کارکرد دستگاه را، در خود نگه دارد. پمپ سوخت، سوخت را از باک گرفته و با اعمال فشار لازم به موتور می‌رساند. قبل از رسیدن سوخت به موتور، سوخت باید از فیلتر سوخت عبور کند تا هر گونه ناخالصی یا آلاینده‌هایی که می‌تواند باعث آسیب به موتور شود، از بین برود. در آخر، انژکتورهای سوخت وظیفه تزریق سوخت به داخل محفظه احتراق موتور را دارند.

این سیستم که از اجزای ژنراتور دیزلی است، در عملکرد آن نقش مهمی ایفا می‌کند. تعمیر و نگهداری منظم آن و اطمینان از خالص‌بودن سوخت، منجر به حفظ کارایی و طول عمر سیستم می‌شود.

تنظیم‌کننده ولتاژ (رگولاتور) از اجزای اصلی

تنظیم‌کننده ولتاژ یکی از اجزای اصلی دیزل ژنراتور است که خروجی الکتریکی ژنراتور را، در یک سطح ولتاژ ثابت نگه می‌دارد. رگولاتور، توان تولید شده توسط دینام را در محدوده موردنظر نگه می‌دارد. همچنین از نوسانات ولتاژی که می‌تواند به تجهیزات الکترونیکی حساس آسیب برساند، جلوگیری می‌کند. اساس کار تنظیم‌کننده ولتاژ، نظارت بر ولتاژ خروجی و تنظیم جریان روتور دینام است. اگر ولتاژ خروجی کمتر از حد مجاز باشد، رگولاتور جریان القا را افزایش می‌دهد و میدان مغناطیسی و در نتیجه، ولتاژ خروجی را تقویت می‌کند. برعکس، اگر ولتاژ از سطح موردنظر بیشتر شود، رگولاتور جریان القا را کاهش می‌دهد. رگولاتور این کار را با اطلاعاتی که از سنسورها به دست می‌آورد، انجام می‌دهد.

در دیزلژنراتورهای مدرن گزینه‌های تنظیم رگولاتور ولتاژ که از اجزای دیزل ژنراتور است، در کنترل پنل دیده می‌شود و امکان تنظیمات و نظارت دقیق بر آن را، فراهم می‌کند. این قابلیت نشان می‌دهد دستگاه توانایی فراهم‌کردن یک منبع تغذیه پایدار در شرایط بار متفاوت را دارد.

دیگر اجزای تشکیل دهنده؛ سیستم‌های خنک‌کننده و اگزوز

سیستم خنک‌کننده و اگزوز، از اجزای موتور دیزل ژنراتور هستند که در حفظ دمای موتور و مدیریت گازهای خروجی، نقش مهمی ایفا می‌کنند. این سیستم‌ها برای عملکرد ایمن و کارآمد ژنراتور، ضروری هستند. سیستم خنک‌کننده با دفع گرمای ایجاد شده در حین احتراق، از گرم‌شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند. داغ‌شدن بیش از حد موتور بسیار خطرناک است و باعث ایجاد آسیب، در قطعات ژنراتور می‌شود. بیشتر دیزل ژنراتورها، از سیستم خنک‌کننده مایع استفاده می‌کنند که در آن یک مایع خنک‌کننده (مخلوطی از آب و گلیکول) در سرتاسر موتور، به گردش در می‌آید و گرما را جذب کرده و به رادیاتور منتقل می‌کند. سپس، رادیاتور حرارت را در هوا پخش می‌کند و مایع خنک‌کننده دوباره به گردش درمی‌آید. بازرسی دوره‌ای سیستم خنک‌کننده مانند بررسی سطح مایع خنک‌کننده و اطمینان از تمیز بودن رادیاتور، ضروری است.

سیستم اگزوز برای کنترل آلاینده‌ها مناسب است. این قسمت از اجزا دیزل ژنراتور، گازهای خروجی حاصل از احتراق را خارج کرده و آنها را از ژنراتور دور می‌کند. در طول راه، گازهای خروجی توسط کاتالیست کانورتر، فیلترهای ذرات جامد و قطعات دیگری، تصفیه می‌شوند. این سیستم شامل اجزایی مانند منیفولد اگزوز، صداخفه‌کن و لوله‌اگزوز است. صداخفه‌کن، نقش مهمی در کاهش صدای تولید شده توسط موتور دارد و باعث می‌شود دستگاه در حین کار بی‌صداتر شود. نصب صحیح این سیستم برای حفظ محیط‌زیست بسیار مهم است، زیرا باعث می‌شود که گازهای مضر مانند منوکسید کربن یا اکسیدهای نیتروژن که برای محیط‌زیست خطرناک هستند، به طرز ایمن خارج شوند.

سیستم روغن‌کاری (سیستم روانکاری)

سیستم روانکاری که از اجزای دیزل ژنراتور محسوب می‌شود، وظیفه کاهش سایش و اصطکاک بین قطعات متحرک موتور، حفظ دمای مناسب و افزایش طول عمر موتور را بر عهده دارد. این سیستم شامل پمپ روغن، فیلتر روغن و شبکه‌ای از لوله‌های روغن است که روغن را به قسمت‌های مختلف موتور می‌رساند. پمپ روغن، روغن موتور را به گردش درمی‌آورد و تمام قطعات متحرک را، روغن‌رسانی می‌کند. فیلتر روغن ناخالصی‌های موجود در روغن مانند ذرات فلزی و کثیفی را که می‌تواند به موتور آسیب برساند، از بین می‌برد. تعویض منظم روغن، استفاده از روغن باکیفیت و تعویض فیلتر برای حفظ کارایی سیستم روانکاری بسیار مهم است. یک روغن باکیفیت باید مقاومت به اکسیداسیون داشته باشد و در دمای بالا یا پایین، پایداری خود را حفظ کند. همچنین باید قابلیت جذب آب و تولید روغن‌های ناخالصی را، داشته باشد. بدون روغن‌کاری مناسب، قطعات متحرک موتور گرمای بیش از حدی تولید می‌کنند که منجر به خرابی زودرس این دستگاه، می‌شود.

اجزای-اصلی-دیزل-ژنراتور-فیوژن-پاور-ژنراتور
ساختار سیستم روغن‌کاری

شارژر باتری؛ از دیگر اجزای اصلی

شارژر باتری یک جزء ضروری از اجزای اصلی دیزل ژنراتور است که تضمین می‌کند باتری استارت ژنراتور، همواره شارژ و آماده برای استفاده است. دلیل استفاده از این قطعه، این است که با استفاده مداوم از دستگاه و با گذشت زمان، باتری به‌تدریج خالی شده و برای استفاده مجدد از آن باید دوباره شارژ شود. ژنراتورهای دیزلی برای راه‌اندازی موتور به باتری متکی هستند و بدون شارژر باتری، دستگاه ممکن است روشن نشود. در ابتدا شارژر باتری برای شروع به کار باید به منبع تغذیه برق وصل شود سپس، باتری نیز به شارژر وصل می‌گردد و شارژر با استفاده از برق ورودی، جریان برق را به باتری می‌فرستد تا باتری شارژ شود. همچنین، شارژر باتری یک مدار کنترلی دارد که ولتاژ و جریان خروجی را کنترل می‌کند تا باتری به‌درستی شارژ شود. این قطعه در ژنراتورهای استندبای، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا ژنراتور ممکن است مدت زیادی کار نکند؛ اما باتری باید آماده باشد.

کنترل پنل (سیستم کنترل)، آخرین اجزای دیزل ژنراتور

کنترل پنل، رابط کاربری است که به اپراتور امکان نظارت و کنترل عملکرد و کاربردهای دستگاه را می‌دهد. ساختار این سیستم مجموعه‌ای از سنسورها، قطعات الکتریکی و اجزای دیگر است و نمایشگرهایی برای پارامترهای مختلف ژنراتور مانند ولتاژ، جریان، فرکانس و سرعت موتور دارد. سیستم کنترل مدرن، یکی از اجزای دیزل ژنراتور ها محسوب می‌شود که ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند استارت/توقف خودکار، نظارت از راه دور و تشخیص عیب خودکار مجهز هست. این ویژگی‌ها کارکردن با دستگاه را آسان‌تر و قابل‌فهم برای همه کاربران می‌کند.

اجزا-دیزل-ژنراتور-فیوژن
کنترل پنل؛ یکی دیگر از اجزا

اجزای اصلی دیزل ژنراتور

حال شما با اجزای تشکیل‌دهنده دیزل ژنراتور آشنا شدید. دانستید که اجزای دیزل ژنراتور از چندین جزء کلیدی تشکیل شده که هر کدام، نقشی حیاتی در عملکرد آن ایفا می‌کنند. اما؛ اگر بخواهیم اجزای اصلی دیزل ژنراتور را نام ببریم، آنها شامل موارد زیر است:

  • موتور دیزل
  • دینام
  • سیستم سوخت‌رسانی
  • سیستم خنک‌کننده

جمع بندی ساختار و اجزای دیزل ژنراتور

درک این اجزا و نحوه کار آنها، از اساسی‌ترین مهارت‌هایی است که هنگام کار با دستگاه برای تولید برق باید داشته باشید. چه هنگامی که شما مسئول نگهداری این دستگاه باشید و یا هنگامی که صرفاً بخواهید در مورد این دستگاه و ساختار تشکیل دهنده آن اطلاعات بیشتری داشته باشید.

در این مقاله به معرفی اجزای دیزل ژنراتور پرداختیم و تمام اجزای تشکیل دهنده و قسمت‌های مهم آن را برای شما شرح دادیم. در آخر اجزای اصلی دیزل ژنراتور را نیز معرفی کردیم. برای مشاهده مطالب بیشتر در مورد این دستگاه و خرید آن، همین حالا به صفحه محصولات سایت فیوژن پاور ژنراتور، مراجعه کنید.

اگر علاقمند هستید با کانوپی دیزل ژنراتور و کاربرد آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم مقاله کانوپی دیزل ژنراتور چیست را مطالعه کنید.

Email
LinkedIn
Twitter

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماتماس با ما