09120597083 - 09001147454
Info@fusiongenset.com

12 تفاوت موتور دیزل و بنزینی و مقایسه آن ها

فهرست مطالب
تفاوت-موتور-دیزل-و-بنزینی-فیوژن-پاور-ژنراتور

مهم ترین نقاط تفاوت موتور دیزل و بنزینی کدام‌اند؟ این سوال را می‌توان جزء پرسش های متداولی در نظر گرفت که افراد طی بازه های زمانی مختلف با آن مواجه می‌شوند. در حال حاضر مدل های زیادی از انواع موتور در بازار موجود بوده و هر کدام از آنها یک مدل سوخت رسانی خاص را در خود جای داده‌اند. موتورهای بنزینی و دیزلی از جمله پر فروش‌ترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها هستند که در اکثر پروژه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بررسی فرق موتور دیزل و بنزینی به شما اجازه می‌دهد تا تصمیم گیری درستی هنگام خرید داشته باشید. امروز ما قصد داریم تا تفاوت های موجود میان انواع موتور دیزل و بنزینی را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه شوید.

در ضمن جهت خرید و همچنین استعلام قیمت موتور دیزل می‌توانید قبل از خرید با کارشناسان فیوژن پاور ژنراتور تماس بگیرید و یک مشاوره عالی داشته باشید.

تفاوت-موتور-دیزل-و-بنزینی-فیوژن-پاور-ژنراتور
تفاوت موتور دیزل و بنزینی

تفاوت مزایا و معایب موتور بنزینی و دیزل

  1. موتور دیزلی:

قبل از پرداختن به تفاوت موتور دیزل و بنزینی، بیایید مزایا و معایب هر کدام از این محصولات را بررسی کنیم. موتورهای دیزلی کارآمد هستند. این محصولات هزینه سوخت پایینی داشته و می‌توانند در اکثر پروژه ها مورد استفاده قرار گیرند. در نظر داشته باشید که این نوع موتور ها مقاومت زیادی داشته و با استفاده از بهترین متریال موجود در بازار طراحی می‌شوند.

اما متاسفانه موتور نوع دیزل، توسط همه شرکت ها تولید نمی‌شود و گاهی اوقات شرکت های فعال در این زمینه، تعرفه بالایی را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. جدا از این مسئله، این نوع موتورها صدای زیادی داشته و می‌توانند آلودگی صوتی ایجاد نمایند. از نظر آلایندگی هم وضعیت آن‌ها اصلا خوب نیست! این محصولات برای محیط زیست مشکلات فراوانی ایجاد خواهند کرد.

  1. موتور بنزینی:

خیلی از ما موتور های بنزینی را با نام هایی همچون موتور اشتعال جرقه ای هم می‌شناسیم. این محصولات با سوخت های متنوعی کار کرده و می‌توانند کیفیت ساخت مطلوبی داشته باشند. ساختار این موتورها به گونه ای است تا در ابتدا سوخت و هوا را با یکدیگر مخلوط نمایند و سپس نسبت به احتراق آنها اقدام کنند.

اما متاسفانه در نظر داشته باشید که مدل‌های بنزینی مصرف سوخت نسبتا زیادی دارند. طول عمر آنها خیلی بالا نبوده و طی مدت زمان کوتاهی می‌توانند با خرابی های شدید مواجه شوند. جدا از همه این موارد، هزینه ای که شما باید برای تهیه سوخت آن‌ها پرداخت نمایید هم قابل توجه است. این هزینه خیلی بیشتر از هزینه تهیه سوخت دیزل بوده و همین مسئله هم روی بودجه شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تفاوت-احتراق-در-موتور-بنزینی-و-دیزل-فیوژن
مزایا و معایب موتور بنزینی و دیزلی

تفاوت موتور دیزل و بنزینی

1- تفاوت احتراق در موتور بنزینی و دیزل

اولین نقطه تفاوت موتور دیزل و بنزینی به نوع احتراق آنها اشاره دارد. احتراق در موتور های بنزینی با ترکیب سوخت و هوا صورت می‌گیرد. یعنی مدل‌های بنزینی در ابتدا سوخت و هوا را با یکدیگر ترکیب می‌نمایند. این در حالی است که موتور های نوع دیزلی، فرآیند ترکیب را در خود جای نداده‌اند. آنها از هوای فشرده استفاده می‌کنند و در این پروسه، نیازی به ترکیب سوخت و هوا نیست! از نظر راندمان حرارتی هم انواع مدل های دیزلی بهینه تر خواهند بود چرا که احتراق در آنها با دمای بالایی صورت می‌گیرد. پس اگر راندمان برایتان مهم است، باید به سراغ موتور نوع دیزلی بروید.

2- تفاوت از نظر سوخت مصرفی

دومین نقطه تفاوت موتور دیزل و بنزینی به سوخت مصرفی اشاره دارد. قطعا مدل های دیزلی نمی‌توانند از سایر مدل های سوخت همچون بنزین استفاده نمایند. در ماشین های سبک و موتور های عادی، کارشناسان سوخت بنزین را به کار می‌برند. این در حالی است که برای پروژه های صنعتی بزرگ و ماشین های حمل و نقل سنگین، کارشناسان نسبت به استفاده از سوخت دیزل اقدام می‌نمایند. گازوئیل در مقایسه با بنزین سنگین تر بوده و مصرف آن می‌تواند انرژی بیشتری را در اختیار شما و پروژه بگذارد. پس هنگام خرید موتور، شما باید به نیاز های پروژه و حداقل انرژی مورد نیاز جهت فعالیت بهینه توجه کنید.

3- تفاوت اسب بخار دیزل و بنزینی

از جمله دیگر نقاط تفاوت بین آن‌ها، به اسب بخار آنها اشاره دارد. این مسئله را به خاطر بسپارید که اسب بخار و قدرت خروجی موتور های مختلف، به تولید کننده و حجم آنها بستگی دارد ولی به صورت کلی مدل‌های دیزلی می‌توانند توان خروجی بالا تری را در اختیار شما بگذارند. این محصولات جدا از داشتن مکانیزم عملکردی خاص و استفاده از یک سوخت سنگین، معماری و تکنولوژی قدیمی تری را نیز به همراه دارند. در نتیجه استفاده از آنها همواره نتایج مطلوبی را در اختیارتان می‌گذارد.

4- تفاوت وزن موتور بنزینی و دیزل

امکان بررسی تفاوت موتور دیزل و بنزینی از نظر وزن هم وجود دارد. فشار کاری موتور، روی وزن آن تا حد قابل توجهی موثر است. مدل های دیزلی تحت فشار بیشتری هستند و این مسئله توانسته روی وزن آنها موثر باشد. معمولا وزن موتورهایی که با تکنولوژی گازوئیل ساخته شده‌اند، خیلی بیشتر از مدل های بنزینی است. جدا از این مسئله، قطعات به کار رفته در ساخت انواع دیزل سوزها هم خیلی بهتر و قدرتمند تر از مدل های بنزین سوز خواهد بود. پس هنگام خرید، شما باید به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشید.

تفاوت-موتور-دیزل-با-بنزینی-فیوژن
فرق موتور دیزل و بنزینی

5- تفاوت موتورهای دیزل و بنزینی از نظر نگهداری

البته که پروسه نگهداری مدل های مختلف موتور تقریبا مشابه می‌باشد ولی از نظر طول عمر قطعات، انواع دیزلی‌ها وضعیت بهتری دارند. در عین حال فرآیند احتراق و روشن شدن در این مدل ها کمی پیچیده بوده و همین مسئله هم توانسته روی سطح بازدهی شما تاثیر بگذارد. موتور هایی که با استفاده از تکنولوژی سوخت گازوئیل تولید شده‌اند، قطعات ضخیم تر و با کیفیت تری را به همراه دارند. پس طول عمر آنها کمی بیشتر خواهد بود.

6- تفاوت از نظر نکات ایمنی

ایمنی یکی دیگر از نقاط تفاوت این دو نوع موتور به حساب می‌آید. به عقیده کارشناسان، سطح امنیت مدل های بنزینی در مقایسه با دیگر مدل ها کمتر است. گازوئیل بخار کمتری تولید می‌کند و به راحتی شعله ور نمی‌شود. در نتیجه، کار با آن در یک محیط بسته مشکلات امنیتی زیادی را برایتان ایجاد نخواهد کرد. هر دو این محصولات آلایندگی و بخار دارند ولی حجم بخار در انواع دیزلی کمتر است. از همین رو، اگر شما هم به دنبال یک موتور ایمن هستید، می‌توانید این مدل را به کار گیرید.

7- تفاوت موتور بنزینی و دیزل از نظر راحت بودن کار با آنها

به نظر شما کار با موتور های نوع بنزینی راحت تر است یا دیزل؟ اگر بخواهیم پروسه استارت خوردن موتور را به عنوان مثال بررسی کنیم، باید بگوییم که بنزینی ها پروسه روشن شدن سر راست تری دارند. در انواع مدل های بنزینی، کارشناسان از شمع های الکتریکی استفاده می‌نمایند. این شمع ها به گونه ای طراحی شده‌‍اند تا طول عمر بالایی داشته باشند و با سرعت بالایی موتور را روشن کنند. این در حالی است که انواع دیزلی ها به سختی روشن شده و معمولا به تجهیزات ویژه برای دنبال کردن این پروسه نیاز دارند.

فرق-موتور-دیزلی-و-بنزینی-فیوژن
تفاوت ساختار موتور بنزینی و دیزلی

8- تفاوت آن‌ها از نظر آلایندگی

سطح آلایندگی دیزل خیلی بیشتر از بنزین می‌باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، آسیبی که موتور های با سوخت گازوئیل به محیط زیست وارد می‌کنند، توسط هیچ ماده دیگری ایجاد نمی‌شود! اگر شما هم به سلامتی محیط زیست اهمیت می‌دهید، بهتر است نسبت به استفاده از مدل های با سوخت بنزین اقدام نمایید. این مسئله را نیز در ذهن داشته باشید که کیفیت ساخت مدل‌های نوع دیزلی و معماری به کار رفته در طراحی آنها می‌توانند روی سطح آلایندگی این محصولات تاثیر گذار باشند. پس قبل از اقدام برای خرید، شما باید وضعیت را به صورت دقیق بررسی نمایید.

9- فرق بین این دو موتور از نظر هزینه ها

هنگام بررسی فرق بین موتور بنزینی و دیزل، ما الزاما باید هزینه های این دو محصول را نیز مورد بررسی قرار دهیم. به صورت کلی، قیمت انواع مدل های دیزل نسبتا بیشتر از انواع بنزینی می‌باشد. گاهی اوقات این اختلاف در هزینه می‌تواند تا 50 درصد هم بالا رود. همانطور که گفته شد، قدرت عملکرد انواع دیزل سوزها بالا بوده و همین مسئله هم باعث شده تا هزینه پرداختی شما برای تهیه این محصولات افزایش یابد. هنگام خرید جدا از وضعیت کلی موتور و کیفیت ساخت این محصول، شما باید به بودجه هم توجه داشته باشید. طبیعتا هرچه بودجه محدود تر شود، انتخاب های موجود در جلوی پای شما هم کمتر می‌شوند. خرید بر اساس محدودیت و شرایط بودجه نتایج مطلوبی را برایتان به همراه خواهد داشت.

10- تفاوت موتور بنزینی و دیزل از نظر فشرده سازی

همانطور که در قسمت های قبل تر هم گفته شد، میان سوخت مصرفی و پروسه احتراق در این دو موتور تفاوت های زیادی وجود دارد. یکی از مهم ترین نقاط تفاوت موتور دیزل و بنزینی به فشرده سازی در این محصولات اشاره دارد. حجم فشرده سازی در  انواع دیزل سوز ها 15 تا 20 برابر بیشتر از انواع بنزین سوزها می‌باشد. در نتیجه، برای استفاده از این محصولات شما باید به سراغ کارشناسان حرفه و تیم های تعلیم دیده بروید. عدم توجه به این مسئله و اقدام برای راه اندازی مدل‌های دیزلی به صورت شخصی، می‌تواند به شما و ساختار پروژه آسیب های مالی یا حتی جانی وارد کند!

مقایسه-موتور-دیزل-و-بنزینی-فیوژن-پاور-ژنراتور
مقایسه موتور دیزل و بنزینی

11- تفاوت از نظر آینده آن‌ها

تا امروز افراد زیادی از ما سوال پرسیده‌‍اند که تفاوت موتور دیزل و بنزینی از نظر وضعیت آینده چگونه است؟ آیا طی چند سال آینده دسترسی ما به لوازم یدکی و متخصصان فعال در زمینه تعمیرات این دو کالا محدود نمی‌شود؟ به صورت کلی، هر دو این موتورها بازار خاص خود را دارند. مدل های بنزینی در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرند که سرعت مهم است. در حالی که مدل های دیزلی برای پروژه های سنگین و حجیم صنعتی کاربرد دارند. هنگام خرید انواع مختلف موتور، شما باید مقداری زمان با ارزش خود را صرف یافتن بهترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار نمایید. دریافت مشاوره از کارشناسان فعال در این زمینه، نتایج مطلوبی را در اختیارتان می‌گذارد. کارشناسان شرکت فیوژن پاور ژنراتور در این زمینه آماده ارائه مشاوره فنی رایگان به مشتریان خود می‌باشند.

12- تفاوت موتور های دیزل و بنزینی از نظر سرعت

در نهایت آخرین نقطه تفاوت به سرعت نهایی آن‌ها اشاره دارد. معمولا سرعت موتور های نوع بنزینی خیلی بیشتر از دیزلی می‌باشد. در حالیکه انواع موتور های با سوخت دیزل، به گونه ای طراحی شده‌‍اند تا قدرت خوبی داشته باشند. شما می‌توانید آنها را برای پروژه های صنعتی که به قدرت زیادی نیاز دارند، مورد استفاده قرار دهید. این در حالی است که مدل‌های بنزینی سرعت بالاتری را در اختیار شما می‌گذارند. اگر ملاک شما برای خرید سرعت انجام کار است و قدرت موتور خیلی اهمیت ندارد، می‌توانید نسبت به استفاده از انواع مدل های با سوخت بنزین اقدام نمایید.

مقایسه موتور دیزل و بنزینی

حال که بررسی تفاوت های این دو موتور را پشت سر گذاشتیم، بیایید به مقایسه کلی این دو محصول بپردازیم. به صورت کلی، هزینه ای که شما باید برای خرید انواع مدل های با سوخت دیزل پرداخت نمایید کمی بالاتر از مدل های بنزین سوز می‌باشد. از نظر بهینگی، این محصولات حرف های زیادی برای گفتن ندارند! هنگام خرید مدل‌های نوع بنزینی، شما باید به نیازهای پروژه و شرایط عملکردی این محصول توجه داشته باشید.

موتورهای-دیزلی-و-بنزینی-فیوژن
انواع موتورهای دیزلی و بنزینی

وزن دیزل سوز ها نسبتا بالاتر از مدل های بنزین سوز بوده و هنگام خرید، شما باید به محدودیت‌های تعریف شده در این زمینه توجه کنید. لازم به ذکر است که تولید کنندگان باید از قطعات محکم و با کیفیت برای تولید انواع مدلهای دیزلی استفاده نمایند پس احتمال خرابی آن‌ها نسبتا پایین تر از مدل های بنزینی خواهد بود.

اگر علاقمند هستند با اجزای اصلی موتور دیزل و قطعات آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم مقاله معرفی کامل اجزای موتور دیزل را مطالعه کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مطلب خواندید، 12 نقطه تفاوت اصلی میان موتورهای دیزل و بنزینی وجود دارد. هنگام خرید یک موتور برای پروژه های صنعتی، در اولین مرحله شما باید به نیاز های خود توجه کنید. انتخاب شما همواره باید بر اساس نیازهای پروژه باشد. جدا از نیازهای پروژه، شما می‌توانید به مواردی همچون کیفیت ساخت موتور، قدرت عملکرد این کالا و برند سازنده هم توجه داشته باشید. خرید انواع مدل‌های دیزلی از بهترین برندهای تولید کننده به شما اجازه می‌دهد تا هم هزینه های خود را کاهش دهید و هم سطح بازدهی را چند برابر نمایید. از همین رو، جهت خرید توصیه ما به شما صرف کمی وقت برای بررسی بازار و یافتن بهترین مدل های این محصول است. در این زمینه می‌توانید از کارشناسان شرکت فیوژن پاور ژنراتور مشاوره بگیرید.

 

Email
LinkedIn
Twitter

2 دیدگاه

  • سلام. ممنون از سایت فیوژن…بدنبال یک مقاله کامل راجع به تفاوت موتور دیزل و بنزینی بودم. محتوای شما خیلی کمک کننده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه درباره ماتماس با ما